Wanneer je een website hebt, is het van belang dat je die zo goed mogelijk laat presteren. Dit doe je door middel van optimalisatie, zowel op het gebied van zoekmachines (SEO) als op het gebied van conversieoptimalisatie. In dit artikel wordt uitgelegd wat beide optimalisaties inhouden en hoe je ze het beste aanpakt.
SEO
SEO, ofwel Search Engine Optimization, is het optimaliseren van je website voor de zoekmachines. Hierbij ga je ervoor zorgen dat je website beter vindbaar is wanneer mensen zoeken naar bepaalde woorden of zinnen. Dit doe je door het gebruik van de juiste zoekwoorden, het maken van goede titels en het schrijven van relevante teksten. Ook het gebruik van social media kan helpen bij het verbeteren van je SEO. Een ondersteunende activiteit aan SEO is linkbuilding. Met een goede linkbuilding strategie zorg je ervoor dat jouw website en specifieke pagina's meer autoriteit krijgen. Dit zorgt er uiteindelijk voor dat de deze pagina's als 'belangrijk' worden gezien door Google, wat uiteindelijk weer helpt in de organische posities. Het verzamelen van backlinks kan op verschillende manieren. Wat zijn backlinks? Backlinks zijn links vanuit externe websites naar jouw website toe. Je kan bijvoorbeeld een online marketing bureau inhuren voor het verzamelen van backlinks, of je kan persberichten verzenden waarin een linkje naar jouw website komt te staan.
SEA
SEA, ofwel Search Engine Advertising, is het adverteren in de zoekmachines. Dit doe je door middel van betaalde advertenties, die boven of naast de organische zoekresultaten getoond worden. Adverteren in de zoekmachines kan een effectieve manier zijn om snel hoog in de zoekresultaten te komen. Het is belangrijk dat je hierachter een goede pagina hebt zitten zodat de advertentie ook daadwerkelijk wat oplevert.
Conversieoptimalisatie
Conversieoptimalisatie is het optimaliseren van je website voor het verhogen van het aantal conversies. Dit doe je door het verbeteren van de gebruiksvriendelijkheid van je maken van aantrekkelijke aanbiedingen en het testen van verschillende soorten call-to-actions.
Personalisatie
Personalisatie is het aanpassen van de inhoud en het uiterlijk van je website aan de behoeften en interesses van je bezoekers. Dit doe je door het verzamelen van data over je bezoekers, het gebruik van cookies en het personaliseren van je website op basis van deze data.
Als je je website wilt optimaliseren, is het belangrijk om te weten welke optimalisaties er zijn en hoe je ze het beste aanpakt. Door je website te optimaliseren voor SEO, SEA en conversieoptimalisatie, zorg je ervoor dat je website beter vindbaar is en meer conversies genereert.